Deichmann

Home/Deichmann
Deichmann 2017-03-06T20:45:59+00:00

deichmann1 deichmann2

Lonnie har 33.699 kolleger

Af Niels Henriksen

Gode, billige sko. De tre små ord siger rigtig meget om den tyske sko-kæde Deichmann, der har været en del af METROPOL ShoppingCenter i Hjørring stort siden åbningen. Gode, billige sko er afsættet for den vækst, som virksomheden har oplevet gennem 100 år.

Det begyndte i 1913 i et arbejderkvarter i Essen-Borbeck i hjertet af Ruhr-distriktet. Heinrich Deichmann, der blev født i 1888, åbnede en skomagerbutik, som han drev sammen med hustruen Julie. To generationer senere og hundrede år efter har virksomheden udviklet sig til at være førende på det europæiske marked. Deichmann er stadigvæk en familievirksomhed, der lægger vægt på at være selvfinansierende. Virksomheden er repræsenteret i 23 lande med over 3325 butikker og beskæftiger nu omkring 33.700 medarbejdere.

Det betyder, at butikschef hos Deichmann i Hjørring, Lonnie Løth, har 33.699 kolleger.

Moderigtige sko
– Jeg blev ansat hos Deichmann i august 2009 som salgsassistent. Egentlig skulle jeg bare have et sabbatår efter HF-eksamen, men siden er jeg avanceret til butikschef, fortæller Lonnie Løth, der tilbyder moderigtige sko til priser, så alle kan være med.

– Gode, billige sko er stadig Deichmanns varemærke. Vi fører en række mærker, som vi køber i store partier direkte hos producenterne. Derfor kan vi holde priserne på et attraktivt niveau uden at gå på kompromis med kvaliteten, påpeger Lonnie Løth.

Sko til alle
– Hos Deichmann har vi alle slags sko til alle aldre, også dyrere lædervarer. Ud over vores egne mærker, som ikke findes i andre skobutikker, fører vi bl.a. et mindre sortiment af populære mærkevarer som Nike, Adidas og Puma. Vi har ingen lager. Alle vores sko findes inde i butikken, hvor et enkelt par af hver model er trukket ud, så kunderne hurtigt kan overskue sortimentet, forklarer Lonnie Løth videre.

Alle Deichmanns butikker er stort set ens. De fleste er delt op med en midtergang, dog ikke i METROPOL ShoppingCenter hvor lokalet ikke er så bredt. I princippet har alle butikker præcis det samme udvalg, men der kan sagtens forekomme små regionale forskelle.

Hurtigt med
– Hos Deichmann i METROPOL ShoppingCenter får vi nye varer to gange om ugen, så vi er hurtigt med, når moden skifter, siger Lonnie Løth, der har seks medarbejdere i butikken i Hjørring.
Deichmann kom til Danmark i 2003. Siden er den tyske kæde vokset hurtigt, og i dag er der 36 butikker.
Med sin internationale tilstedeværelse tager Deichmann et betydeligt socialt ansvar og er en del af velgørenhedsprojekter både hjemme i Tyskland, i Europa i øvrigt samt i Indien og Tanzania. I Danmark har Deichmann fx haft et samarbejde med Mødrehjælpen.

Lonnie Løth sender METROPOL-stafetten videre og vil i næste centeravis gerne læse om qUINT.