Danmarks bedste shoppingcenter

/Danmarks bedste shoppingcenter
Danmarks bedste shoppingcenter 2017-03-06T20:46:00+00:00

METROPOL i Hjørring igen Danmarks bedste

Ved en storstilet prisuddeling i Tivoli i går blev det slået fast, at Vendsyssels største shoppingcenter, METROPOL ShoppingCenter i Hjørring, er Danmarks bedste shoppingcenter. Det er første gang nogensinde, at det samme center vinder prisen to gange i træk.

I Hjørring kan man næsten ikke få hænderne ned, for det kun syv år gamle METROPOL ShoppingCenter er igen blevet kåret som landets absolut bedste shoppingcenter. Det blev afgjort i går aftes ved en stor prisfest i Tivolis Hotel & Congress Center i København, hvor METROPOL ShoppingCenter vandt hovedkategorien “Danmarks Bedste Shoppingcenter under 25.000 kvadratmeter” blandt 12 deltagende centre.

Kundernes svar var afgørende

Det er anden gang i træk, at METROPOL vinder i denne kategori, for da de danske shoppingcentre sidst havde prisfest 2013, løb METROPOL nemlig også med titlen og trofæet. Det er aldrig sket før i prisfestens historie, at det samme center tager førstepladsen to gange i træk. Det er en meget stor ære igen at være forrest i feltet, siger Marketing Manager i METROPOL Jane Melgaard Olesen:

– Det er helt fantastisk. Intet mindre. Vi er meget stolte og glade over, at vi igen markerer os på nationalt niveau, og det er skønt at få denne anerkendelse fra en kompetent fagjury. Men den største tak går helt klart til vores mange trofaste gæster, som kan lide at komme her igen og igen. Deres overvældende positive respons til juryen bidrog til, at vi løb med førstepladsen igen. Sammen sætter vi Hjørring på landkortet, og det er en stor ære.

Bedømmelsen af de danske shoppingcentre er meget grundig og foretages af en professionel fagjury på baggrund af interview med 100 stamkunder, dvs. kunder, der benytter centret mindst én gang om måneden, samt udførlige spørgeskemaer, som det enkelte center har udført. På tværs af alle centre, inklusive dem over 25.000 kvadratmeter, lå METROPOL i toppen i alle kundekategorier, som bl.a. indebærer bedste aktiviteter, bedste tilbudsavis og andet markedsføring samt skiltning i centret.

Centret er gjort personligt

Det er Institut for Center-Planlægning (ICP A/S), Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) og Detail-forum, der står bag prisen, som i går blevet overrakt for niende gang. Formålet med konkurrencen er at finde frem til de centre, som hele tiden forbedrer sig og er med til at udvikle branchen, og her har METROPOL taget en række nye skridt siden sidste prisuddeling i 2013. Der har bl.a. været mange sjove børneaktiviteter på programmet, fx cirkusskole, bamsefabrik og dinosaurer-udstilling, og samtidig er centrets egen maskot “Metropolle” også kommet på banen, hvilket har været en stor succes især blandt de yngste gæster.

Det voksne publikum har i mellemtiden kunnet glæde sig over, at METROPOL ud over aviser også laver lækre magasiner, og at der er blevet sat endnu større fokus på centrets tilstedeværelse og engagement på de sociale medier. Det har gæsterne taget rigtigt godt i mod, og antallet af følgere på Facebook er vokset fra 2.500 til 14.000 følgere på blot to år.

– Mange ser en stor værdi i at kunne følge med i vores aktiviteter direkte på mobilen, og det er især de mere personlige og hyggelige indlæg, som får stor opmærksomhed, fx når vi præsenterer de enkelte medarbejdere i butikkerne.

Godt butiksmiks er afgørende

Parametre så som den fysiske opbygning med godt flow i centret, atmosfære og en god blanding af butikker med variation i udbud og nye koncepter spiller også ind i den overordnede bedømmelse. Ifølge Lars Slyngborg, Center Manager i METROPOL, er det optimale butiksmiks en blanding af førende udvalgsvarer og spisesteder. Lige nu går trenden mod et større udvalg inden for “food & beverage”, dvs. flere butikker med mad og drikke, og snart slår METROPOL snart dørene op for sit fjerde spisested – en sushibar.

– Det optimale butiksmiks er en dynamisk størrelse, som forandrer sig i takt med gæsternes ønsker og behov. Lige nu ser vi helt konkret, at efterspørgslen på mad og drikke stiger, og at folk allerhelst vil indtage deres måltid på steder, hvor der er liv og mennesker. Det efterkommer vi gerne, så gæsterne altid føler sig serviceret på hele shopping-oplevelsen.

METROPOL ShoppingCenter har ca. 3 millioner årlige besøgende og er pt. fuldt udlejet. Omsætningen steg i 2014 med 9 % i forhold til året før, og i 2015 forventer Aberdeen Asset Management, Europas største ejendomsforvalter og ansvarlig for den daglige ledelse af METROPOL, yderligere stigning i omsætningen.

Juryens motivering for kåring af METROPOL ShoppingCenter

Når man planlægger et center kan det være vanskeligt at forudsige, hvorledes den økonomiske dagsform vil være, den dag centret åbner dørene for første gang. Dette shoppingcenter blev åbnet i den periode, hvor den økonomiske og finansielle krise satte dagsordenen.

På trods heraf er det lykkedes at skabe et attraktivt center, som efter en række vellykkede omrokeringer af nogle af butikkerne og med en tiltrækning af nogle stærke ankerlejere i dag står stærkt hos forbrugerne i såvel selve byen som i en betydelig del af oplandet.

Centret har formået at tiltrække nogle af de bedste butikskæder og kombineret dem med nogle meget attraktive servicefunktioner, som er med til at understøtte kunde-flowet.

Vinderen af titlen som Danmarks Bedste Shoppingcenter under 25.000 m2 kan karakteriseres som et moderne citycenter, som løbende har formået at tilpasse sig såvel kundernes krav som butikkernes behov for at skabe et attraktivt indkøbsmiljø.

Vinderen, som endvidere skal repræsentere Danmark i konkurrencen om at blive Skandinaviens Bedste Shoppingcenter i 2017, er Metropol Shoppingcenter i Hjørring.

Fakta om prisen:

Kåringen af Danmarks Bedste Shoppingcenter blev afsløret ved en pris-event i Tivoli i København torsdag den 22. oktober 2015. Hovedprisen Danmarks Bedste Shoppingcenter 2015 gik til METROPOL ShoppingCenter (under 25.000 kvadratmeter) og Frederiksberg Centret (over 25.000 kvadratmeter).

Bag prisen står Institut for Center-Planlægning (ICP A/S), Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) og Detail-forum. Ud over hovedpriserne blev otte sekundære priser uddelt:

  • Danmarks hyggeligste shoppingcenter 2015: Ro’s Torv 
  • Danmarks flotteste shoppingcenter 2015: Frederiksberg Centret 
  • Shoppingcentret med Danmarks bedste service 2015: Rødovre Centrum 
  • Shoppingcentret med Danmarks bedste aktiviteter 2015: Herning Centret 
  • Shoppingcentret med Danmarks bedste spisesteder 2015: Fisketorvet
  • Shoppingcentret med Danmarks bedste P-forhold: City Vest
  • Juryens specialpris: Ringsted Outlet
  • Juryens ærespris: Rødovre Centrum

 

Fakta om METROPOL ShoppingCenter i Hjørring:

METROPOL blev opført i årene 2007/2008 og blev indviet den 4. marts 2008. Centrets samlede udlejningsareal er på 46.500 kvadratmeter – heraf går 15.000 kvadratmeter til butikker og 8.000 kvadratmeter til bibliotek. Centret har ca. 40 butikker og har ingen tomme udlejningskvadratmeter. Butikkerne er fordelt på 1 dagligvarebutik, 34 butikker med udvalgsvarer, 3 (snart 4) restauranter og 2 servicebutikker. METROPOL havde i 2014 2,985 millioner besøgende – en stigning på 150.000 gæster fra 2013.

For generelle spørgsmål vedr. METROPOL ShoppingCenter kontakt venligst:

Center Manager Lars Slyngborg, Aberdeen Asset Management, tlf. dir. 21 20 57 85

For spørgsmål vedr. markedsføring kontakt venligst:

  • Marketing Manager Jane Melgaard Olesen, METROPOL ShoppingCenter, tlf. dir. 28 18 84 35